روکش زین دوچرخه فرسوده خود را با چرم طبیعی عوض کنید

روزی یک دوچرخه رها شده را پیدا کردم که می‌خواستم خودم آن را تعمیر کنم. این دوچرخه بازیافتی ارزان قیمت بود و وسیله‌ای مناسب برای گشت و گذار به حساب می‌آمد. دوچرخه زین Selle Italia خوبی داشت، اما روکش وینیل آن کاملاً از بین رفته بود. خوشبختانه، فوم زین سالم بود و شکل خود را حفظ کرده بود. بنابراین تصمیم گرفتم زین را با چرمی طبیعی و با ظاهری زیبا دوباره روکش کنم.

من چرم مورد نیاز را از توروب تهیه کردم. اگر در بخش سرگرمی و صنایع دستی به دنبال چرم بگردید، می‌توانید انواع مختلف آن را با قیمت‌های بسیار مناسب پیدا کنید. سعی کنید چرمی نازک‌تر (۱ تا ۲ میلی‌متر) تهیه کنید، زیرا کار با آن آسان‌تر است.

برای این آموزش شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک زین که روکش آن در وضعیت بدی قرار دارد
  • تکه‌های چرم به اندازه کافی بزرگ برای روکش کردن زین
  • چسب فوری
  • قیچی
  • خودکار

در زیر تصاویر زین قبل از روکش و بعد از روکش کردن را مشاهده می‌کنید.

در این کار خطرات و ریسک‌های چندانی وجود ندارد. فقط مراقب باشید که با قیچی چه چیزی را می‌برید. من داستانی را شنیده‌ام که در آن شوخی با قیچی به مرگ فرد منجر شده است. چسب‌های فوری معمولاً حاوی حلال هستند، بنابراین توصیه می‌کنم این کار را در فضایی با تهویه مناسب انجام دهید تا دچار سرگیجه نشوید (متأسفانه :-). اما به طور جدی، به خاطر داشته باشید که این چسب‌ها سرطان‌زا هستند.

مرحله اول: جدا کردن روکش قدیمی از زین و پاک کردن بقایای چسب

این کار چندان دشوار نیست. هدف شما ایجاد یک سطح تمیز برای کار است. من مجبور شدم زین را چند روز زیر نور خورشید خشک کنم، زیرا فوم تمام آب باران را جذب کرده بود. زین را کاملاً تمیز کنید، زیرا ما می‌خواهیم چرم را روی آن بچسبانیم. به یک سطح کاملاً تمیز نیاز داریم. تمام بقایای چسب را جدا کنید… برای تمیز کردن لبه‌های داخلی از الکل استفاده کنید، زیرا چرم را در آنجا می‌چسبانیم.

مرحله دوم: دو بار اندازه بگیرید، یک بار برش بزنید

حالا باید چرم را به اندازه زین برش بزنید و برای برش علامت‌گذاری کنید. چرم را به طور محکم دور زین بپیچید و لبه‌های آن را علامت‌گذاری کنید. سپس یک لبه اضافی به اندازه 10 میلی‌متر (حدود 1/2 اینچ) دور علامت‌های لبه زین بکشید. در نهایت، من برای قسمت جلوی زین لبه‌ای بلندتر اضافه کردم، زیرا زین من در آنجا یک پیچ دارد که می‌توان از آن به عنوان بست اضافی برای چرم استفاده کرد.

چرم را با قیچی برش بزنید. من از قیچی‌های دالبری (قیچی‌های زیگزاگ) استفاده کردم، زیرا برش‌ها با این قیچی‌ها زیباتر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسند. برش زیگزاگ ممکن است به خم کردن لبه‌های مقعر نیز کمک کند، به طوری که لبه‌ها خیلی خرد نشوند.

مرحله سوم: لبه‌های چرم و زین را چسب بزنید

چسب فوری باید روی هر دو سطح اعمال شود. یک لایه نازک و یکنواخت از چسب را روی هر دو لبه با انگشتان خود بمالید (شاید خیلی بهداشتی نباشد، اما جدا کردن آن حس خوبی دارد). بگذارید هر دو طرف به مدت 10 دقیقه خشک شوند. برای چسبندگی بهتر، چسب را دوباره بزنید و 10 دقیقه دیگر صبر کنید.

لطفاً تمام دستورالعمل‌ها و هشدارهای روی بسته چسب را بخوانید!

این دستورالعمل‌ها بسیار مهم هستند و دلایل خوبی برای وجود آنها وجود دارد.

مرحله چهارم: چرم را روی زین بچسبانید و کار را تمام کنید

از قسمت جلوی زین شروع کنید. در مورد من، یک سوراخ پیچ در قسمت جلوی زین وجود داشت که می‌توانستم لبه بلندتر چرم را به آن وصل کنم. چرم را به سمت عقب کشیده و لبه‌های پشتی را بچسبانید. سپس به تدریج از دو طرف به سمت جلو حرکت کنید و در قسمت جلوی زین به هم برسید.

چسب فوری فوق‌العاده‌ست! محکم می‌چسبه و تکون نمی‌خوره، تازه خیلی هم انعطاف‌پذیره. عالیه!

حالا قطعه‌های پلاستیکی و پیچ‌ها رو دوباره سر جاش بذار (مثل مال من که یه پیچ جلو و یه پیچ عقب داشت).

راستی، خیلیم خوشگل شده به نظرم! فقط یه نکته‌ي منفی داره. فهمیدم چرمه ضد آب نیست. بدتر اینکه آب رو مثل اسفنج می‌کشه تو خودش. پس باید یه کاور پلاستیکی براش درست کنم که تو بارون خیس نشه. 🙁 شاید کسی بلده چطور میشه ضد آبش کرد، اونم بی اینکه خوشگلیش رو از دست بده…

نظرها و سوالاتتون رو برام بنویسید! خوشحال می‌شم بخونمشون.

پاسخی بگذارید